شجاعی‌طباطبایی گفت: حضور ۶ هزار هنرمند از ۵۷ کشور در پنجمین دو سالانه «کارتون کتاب»

دبیر پنجمین دوره دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»، از حضور بیش از ۶ هزار هنرمند با بیش از ۱۵۰۰ اثر خارجی از ۵۷ کشور جهان در این دوره از رویداد خبر داد.

 مسعود شجاعی‌طباطبایی، امروز (سه‌شنبه، اول تیر) در نشست خبری پنجمین دوسالانه کارتون‌ کتاب اظهار داشت: این دوسالانه خوشبختانه تا کنون منظم بوده و دنیا به آن اهمیت می دهد. برپایی منظم این رویداد با زمان بندی دقیق و حضور داوران بین المللی، مورد توجه بسیاری متخصصان قرار گرفته و ۵ ستاره کیفیت را دریافت کرده ایم.

وی با برشمردن بخش های این دوسالانه افزود: نیم نگاهی به آثار رسیده به این رویداد نشان می دهد حضور پرتعداد هنرمندان و کارتونیست های چیره دست را داریم. با توجه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری (۲۸ خرداد) می خواستیم مهلت دریافت اثر تمدید شود، اما ۱۰ روز بیشتر امکان تمدید نبود چون استانداردهای جهانی به ما اجازه نمی دهد به همین دلیل این رویداد تا نهم تیر تمدید شد.

برگزیدگان دوره‌های قبل، داوران این دوره

شجاعی‌طباطبایی ادامه داد: مسأله مهم ما، حضور داوران برجسته بود. هنرمندان ارزشمندی دعوت ما را پذیرفتند. یکی از آنها کارتونیست کوبایی است که دو سال هم جایزه ما را گرفته است. داوری از برزیل داریم که حضور او باعث واکنش های خوبی نسبت به دوسالانه شد.

وی با معرفی دیگر داوران این دوسالانه گفت: در دوره های قبلی به نتیجه رسیدیم از برگزیدگان هر دوره برای حضور در تیم داوری دوره های بعد استفاده کنیم. دو برگزیده دوره قبل را در این دوره، بیش از ۶ هزار اثر دریافت شده است و می خواهیم در سایت بوک تون، به عنوان بانک اطلاعاتی گسترده ای از هنرمندان حوزه کتاب، فعالیت هنرمند و نمونه آثار او در دسترس باشد.

وی گفت: تا کنون هنرمندان ۵۷ کشور با بیش از ۱۵۰۰ اثر در این برنامه حضور داشته اند. بخش جنبی را برای مبتدی ها در نظر گرفته ایم تا کارهای نسل جوان را ارائه کنیم. این بضاعت را در کشور نباید نادیده بگیریم و می توانیم هر ۶ ماه برای پیدا کردن استعدادهای درخشان تلاش کنیم.

شجاعی گفت: بیشترین شرکت کننده از ایران با ۱۱۰ هنرمند و بعد چین با ۳۸ شرکت کننده هستند. از همکاری با نهادهای دیگر نباید غافل شویم و از همه آنها که می خواهند به ما کمک کنند، بهره خواهیم گرفت.
شجاعی با اشاره به همه گیری کرونا گفت: با توجه به این که شرایط کرونایی است، برنامه فعلی ما برگزاری آنلاین اختتامیه است اما در صو ت تغییر وضعیت، برنامه دیگری را در نظر خواهیم گرفت.

پنجمین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در موضوعات «کتاب و کودک»، «کتاب، کتابدار و کتابخانه»، «کتاب و رسانه» و «کتاب و کرونا» برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا